سفارش تبلیغ
صبا ویژن

89/5/6
2:53 عصر

سفر به گذشته امکانپذیر شد

بدست متین در دسته

فیزیکدانان کوانتوم در موسسه تکنولوژی ماساچوست MIT معتقدند امکان خلق ماشین زمانی که بتواند بدون ایجاد اثر "پارادوکس پدربزرگ" بر روی گذشته تاثیر بگذارد وجود دارد.
دانشمندان برای سالها توانسته بودند حالت کوانتومی را از جایی به جایی دیگر تله پورت (انتقال ماده یا انرژی با سرعتی بالاتر از سرعت نور) کنند. اکنون "سث لوید" و گروهی از محققان MIT اعلام کردند با استفاده از چنین اصولی و با کمک گرفتن از دیگر تاثیرات قدرتمند کوانتومی‌که به  Postselection شهرت دارند امکان بازگشت به گذشته وجود خواهد داشت. به گفته "لوید" امکان کانال زدن از آینده به گذشته برای ذرات و برای انسانها وجود دارد.
Postselection بخشی حیاتی از دانش در حال تکامل محاسبات رایانه ای کوانتومی‌به شمار می‌رود. در محاسبات سنتی در صورتی که یک کاربر نیاز داشت بداند کدام یک از متغیرها در یک معادله منجر به پاسخ درست خواهد شد رایانه باید تمامی‌ترکیبها را مورد آزمایش قرار می‌داد تا ترکیب درست را کشف کند. در رایانه های کوانتومی‌طبق رفتارهای عجیب و موازی ذرات تحت اتمی، به نظر می‌آید امکان ساده سازی این روند به واسطه اجرا کردن همزمان تمامی‌متغییرهای ممکن و انتخاب ترکیبی که به پاسخ درست منجر می‌شود وجود دارد.
پروفسور لوید و تیمش اعلام کردند با ترکیب تله پورت کردن و Postselection می‌توان فرایند تله پورت کردن را به صورت وارونه عملی کرد. به این شکل که Postselection  به کاربر امکان می‌دهد حالت کوانتومی‌قابل انتقال را تعیین کرده و قبل از آغاز تله پورت کردن حالتهای کوانتومی‌درست را مشخص کند.

بر خلاف دیگر نظریه های تله پورت کردن، این نظریه از مواجهه با پارادوکس پدربزرگ و یا پارادوکس سفر به گذشته جلوگیری می‌کند. (درصورتی که بتوانید به گذشته سفر کنید و به صورت تصادفی پدربزرگ خود را بکشید، تضاد یا پارادوکسی را ایجاد کرده اید زیرا در آینده هرگز متولد نخواهید شد پس نمی‌توانید به گذشته بازگشته و بر روی آن تاثیر بگذارید.) این نظریه در حالتهای ذره ای نیز مشکل آفرین است زیرا ذرات نیز می‌توانند به گونه ای گذشته خود را نابود کرده و یا آن را تغییر دهند.
با این حال به دلیل طبیعت احتمالی دستگاه های کوانتومی‌به نظر می‌رسد روشهای "لوید" از بروز این پارادوکس جلوگیری می‌کند. هر آنچه به واسطه سفر در زمان به وجود می‌آید باید از احتمال محدود رخ دادن برخوردار باشد.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، نظریه لوید بسیار بحث برانگیز است. برخی از فیزیکدانان از آن به عنوان نظریه ای غیر عملی و امکان ناپذیر یاد کرده اند اما لوید معتقد است این نظریه می‌تواند درک انسان را از فیزیک بهبود دهد و امیدوار است نظریه اش بتواند در ارائه فرمولی از نظریه کوانتوم گرانشی موثر واقع شود.